donderdag 27 september 2012

Grote Schoonmaak

`Nu ik de kamer aan het leegmaken ben, dacht ik, ik kijk eens even naar de plintjes. Vol stof! Je zou toch denken dat als je iedere week veertig euro neerlegt voor De Hulp ze wel even een keertje naar de plintjes kan kijken.`

Plintjes? Komt daar stof op?

`Ze neemt gewoon nooit even de stang van de stofzuiger om de plintjes even te doen.`

Moet je die apart stofzuigen? Goh..`

`Nu maakt het niet uit, gaan we toch verbouwen. Ben ik de keukenkastjes leeg aan het halen, gewoon al in geen tijden een doekje doorheen gehaald! Dus ik kijk eens goed naar de handgrepen, volgens mij doet ze die ook nooit.`
 
In een kastje schoonmaken.. wordt het daar vies? Die deur zit er toch voor? Toch eens een keer kijken. Kan ik meteen de handgrepen even doen.

`Dus ik kijk op het kastje, wat denk je? Stoflaag waar je niet overheen kan kijken. Er staat nota bene een trapje in de gangkast.`
 
Hm.. bij mij kan er nooit stof op het keukenkastje komen, staat veel te veel op.

`Veertig euro hé, dat is wel ruim 84 gulden. En dat iedere week. Ze heeft dan wel de voorraadkast opgeruimd, maar nu kan ik dus niets meer vinden. En alles wat over de datum was heeft ze gewoon weggegooid. Alsof bloem echt over de datum kan gaan, of pindakaas. Dat blijft toch altijd goed.`
 
In plaats  van nieuwe boodschappen in het kastje proppen zou ik natuurlijk ook eens het kastje kunnen uitzoeken...

`En je vader kon zijn cruesli niet vinden, die stond bij de tomatenpuree op de plank. Cruesli naast tomatenpuree, daar zoek je ook niet. Nou kan je vader toch al niet zoeken, dat hebben jullie van hem. Ik weet altijd waar ik alles ligt. Nu dus niet. Heel vervelend. Ze kan beter een keer de vieze vingers van de lichtknopjes afhalen, daar heb ik wat aan. Nu sta ik dat iedere week zelf te doen.`
 
Vieze vingers op lichtknopjes? Hoe komen die daar nou? Je raakt het alleen even aan om het licht aan en uit te doen. Verrek... ik zie het.. getver.. En bleh een hele bruine rand boven het stopcontact!

`.. dus ik zeg tegen je vader, ` schuif jij de kast eens opzij` en daar lag toch een berg haren! Dat doet ze dus ook nooit, de kast even opzij schuiven. Even met de stofzuiger eronder door, dan kom je toch nooit bij de achterkant en dan gaat dat helemaal ophopen.`
 
Even stofzuigen onder de kast niet genoeg? Sinds wanneer?

` Met die katten moet er gewoon goed stof gezogen worden, ook onder de kast en de bank. Dat heb jij toch ook. Jij hebt helemaal  veel katten. Daar hoef ik bij je vader echt niet mee aan te komen hoor! Jij moet elke dag onder de bank en de kast stofzuigen natuurlijk.
 
Natuurlijk.. Veel katten.. 1,2,3 en Diesel, dat zijn vier van onszelf. Dan Blacky en Jacky, Pol, Snif, de kleintjes, dat is zeven. Vier en zeven, wat 11? 11! We hebben 11 katten in huis. Zeven opvang, oké.. die zijn klein en gaan weg. Ohw en Biko. Moet ik dan echt elke dag onder de bank en de kast stofzuigen? Ik moet elke dag onder de bank en de kast stofzuigen!
 
`.. en met die pootjes, ze komen overal. Dan kan je echt niet alleen even een stofdoekje erover halen..`
 
Niet?
 
`En dan heb je nog de kinderen. De wc moet je  ook iedere dag even doen hoor. Zeker met een jongetje, die plassen zo snel tegen de bril. En dan zitten ze weer met die handjes aan de bril. Nee, dat kan echt niet. Met diezelfde vingers zitten ze daarna weer in hun neus. Iedere dag even met chloor erdoor.`
 
Iedere dag?

`En je verschoont hun bed toch ook wel elke week hé? Je wilt niet weten waar die kinderen inzitten overdag. En zweten, ` s nachts, dat vinden die huismijten fijn, zweet, daar moet je wel op letten. Moet ik ook iedere keer zelf doen, het bed verschonen. Bijna 90 gulden per week, maar dat doet ze niet....`
 
Fuck

` Mam, sorry dat ik je onderbreek, heel gezellig kletsen zo, maar ik moet echt op gaan hangen, ik moet nog zoveel doen!`

Geen opmerkingen:

Een reactie posten